جابجايي درخت گردو

سايت خدماتي در ارتبات با درختان و گل و گياه

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

جابجايي درخت گردو

۸ بازديد

درخت گردو در ايران اهميت بالايي دارد، از اين رو افراد در كاشت و نگهداري آن تلاش زيادي مي كنند. اما گاهي به دلايل مختلف نياز به جابجايي درخت از يك محيط به محيط ديگر است. از بين رفتن خاك منطقه، ساخت و ساز، آتش سوزي و ... از جمله دلايلي هستند كه مي توانند منجر به جابجايي درخت گردو شوند. در اينجا نكته مهم اين است كه چه زماني نياز به جابجايي درخت گردوست؟ بعد از جابجايي درخت گردو آن را بايد در چه محيطي نگهداري كرد؟ 
جابجايي درخت گردو يك راه حل براي جلوگيري از قطع و نابود شدن آنهاست. براي مثال مي توان درختان گردوي يك منطقه با شرايط آب و هوايي بد را جابجا و به محيطي با شرايط آب و هوايي مناسب منتقل كرد كه اين امر منجر به بالا رفتن كيفيت درخت هاي گردو در منطقه هم خواهد شد.
 
چرا جابجايي درخت گردو در ايران اهميت ويژه اي دارد؟

ايران با توليد 11.4 درصد از گردوي جهان، بعد از آمريكا و چين در رتبه سوم جهان قرار دارد. بر اساس امار سال 1376 استان همدان با توليد 16 در صد از گردوي كشور سهم بيشترين سهم را در اين زمينه دارد. اين بهره برداري مي تواند موجب اسيب به خاك و يا اكوسيستم منطقه شود. آفات، تغيير آب و هوايي و بسياري موارد ديگر نيز مي تواند شرايطي را ايجاد كند كه نياز به جابجايي اين درخت شود و با توجه به عمر طولاني و ارزش بالاي اين درخت، جابجايي درخت گردو اهميت بسيار زيادي پيدا ميكند.حال ببينيم چه شرايطي براي اين جابجايي مورد نياز است.
 

 
نياز هاي اكوسيستمي براي جابجايي درخت گردو

در جابجايي درختان، نياز هاي اكوسيستمي آن ها اهميت بسيار بالايي دارد كه اين قضيه براي درخت هاي گردو نيز صادق است. آب و هوا، بارندگي و خاك از جمله اين شرايط اكوسيستمي مي باشند.
آب و هوا: آب و هواي محيطي كه جابجايي درخت گردو، به آن مقصد صورت ميگيرد بسيار مهم است، زيرا درخت گردو از جمله درختاني است كه در فصل هاي مختلف به گرما و سرما بسيار حساس است. در تابستان دماي بالاي 38 درجه موجب سوختگي پوست سبز گردو و چروكيده و يا پوك شدن مغز آن ميشود. رطوبت نسبتا كم و دماي بالاي 40 درجه نيز آسيب جدي به محصولات وارد ميكند. دماي پايين در فصل گرما نيز آسيب زننده است. درخت گردو در فصل زمستان در دوره خواب زمستاني ميتواند تا دماي منفي 11 درجه را تحمل كند ولي در فصل گرما و دوره رشد، دماي منفي دو درجه آسيب زننده بوده و ميتواند موجب از بين رفتن برگ ها، شاخه ها و گل ها شود. درخت گردو براي رشد و باروري مناسب به خواب زمستاني مناسب نياز دارد. در غير اين صورت ممكن است در دوره رشد با خشك شدن گل ها و سر شاخه ها مواجه شود. در نتيجه همانگونه كه دماي پايين در تابستان آسيب زننده است، نبود سرماي مناسب در زمستان نيز به محصولات آسيب ميزند. مقاومت ارقام مختلف درخت گردو نيز با يكديگر متفاوت است. بايد يادآوري كرد كه زما ن مناسب براي جابجايي درخت گردو در زمان خواب زمستاني آن ميباشد. در نتيجه هنگام جابجايي درخت بايد توجه ويژه اي به دماي هواي محيط در فصول مختلف داشته باشيد.

بارندگي: هنگام جابجايي درخت بايد به ميزان و زمان بارندگي منطقه توجه كنيد. در مناطقي كه به صورت ساليانه 800 ميلي متر بارندگي دارند ميتوان بدون نياز به آبياري، درخت گردو را به آن مناطق جابجا كرد اما اگر از اين رقم كمتر باشد نياز به آبياري تكميلي دارد. رطوبت و بارندگي در اواخر بهار و تابستان نيز ميتواند موجب آسيب به اين درختان شود. از آنجايي كه درخت گردو با تغييرات محيطي ناسازگار است در مناطقي كه از نظر محيطي مساعد نيستند جابجايي درخت به صورت نهال نتيجه بهتر و درصد موفقيت بالاتري داشته است.خاك: خاك يكي از مهم ترين عناصر در جابجايي درختان به ويژه درخت گرده مي باشد. قبل از جابجايي بايد خاك رويي ، خاك زيرين ، زهكشي ، واكنش شيميايي خاك (pH) و قابل استفاده بودن عناصر مختلف مورد آزمايش قرار گيرد. ميزان اسيديته خاك بر جذب مواد غذايي تاثير زيادي دارد. درخت گردو در مقايسه با درخت ميوه هاي ديگر به خاك خنثي تري نياز دارد. علاوه بر حاصل خيزي و زهكشي مناسب خاك رويي، خاك زيرين نيز بايد به گونه اي باشد كه ريشه ها پس از كاشت بتوانند تا عمق سه متر رشد كنند. در نتيجه بايد عاري از سنگ، خاك رس سفت و لايه هاي غيرقابل نفوذ باشد. اين امر هنگام جابجايي درخت به صورت نهال از اهميت بالاتري برخوردار است.

 
جابجايي و كاشت درخت گردو

درخت گردو داراي ريشه عميق و گسترده ميباشد كه امر جابجايي را دشوار تر ميسازد. همانطور كه گفته شد بايد جداسازي در خواب زمستاني درخت بوده و همچنين سه روز قبل از جابجايي آبياري شود تا مواد مورد نياز را درون خود داشته باشد. براي انتقال نهال عمق ريشه را به اندازه خود نهال در نظر بگيريد و هنگام جداسازي علامت گذاري زاويه تابش نور را فراموش نكنيد تا پس از جابجايي درخت آسيب كمي ديده باشد. دقت كنيد كه توپ ريشه را درون محفظه پلاستيگي يا پارچه اي قرار دهيد تا آفتاب آن را از بين نبرد. سپس در مقصد جابجايي، حفره اي با عمق دو الي سه برابر ريشه ايجاد كنيد. اگر خاك مقصد خشك بود آن را آبياري كنيد. به خاطر داشته باشيد مالچ پاشي نيز تاثير مثبتي بر اين فرايند ميتواند داشته باشد. توجه داشته باشيد كه درخت را در سريع ترين زمان ممكن جابجا كنيد. پس از جابجايي ممكن است روند رشد درخت براي مدتي متوقف شود كه اين امر طبيعيست.

 
شركت ايران كامليا

همان طور كه گفته شد جابجايي درخت گردو از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است. شركت ايران كامليا با سال ها تجربه در زمينه پرورش، كاشت و جابجايي درختان و مشاوره در اين امر، مي تواند شما را از صفر تا صد اين مسير همراهي كند. مناطق كاري اين شركت به صورت شناور در مناطق مختلف تهران و اطراف تهران، مانند: دماوند، فشم، ميگون شهريار و ...مي باشد. 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.