نكاتي مهم در جابجايي درخت

سايت خدماتي در ارتبات با درختان و گل و گياه

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

نكاتي مهم در جابجايي درخت

۳ بازديد

نكات مهمي هستند كه حتما بايد در زمان نگهداري از درخت دانست كه براي طول عمر مفيد درخت بسيار مهم و موثر است به طور مثال: جابجايي درختان بايستي در زمان و مكان صحيح اجرا شود چرا كه در غير اين صورت مي تواند با مشكلات جدي از جمله از بين رفتن ريشه گياه و مرگ درختان مواجه شود. بهترين زمان انتقال درختان فصل بهار و فصل پاييز مي باشد.
 
جابجايي درختان

براي اينكه بتوان در عمليات جابجايي درخت ها موفق عمل كرد لازم است به يك سري نكات و جزئيات توجه داشته باشيم كه به اين منظور كسب اطلاعاتي در خصوص روش هاي انتقال، زمان انتقال، نوع زمين انتقالي و ... از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد. در اين مقاله سعي بر آن داريم شما دوستان را در خصوص اهميت انتقال صحيح و نحوه انتقال و نكات ريز و درشت آن آشنا كنيم لطفا با ما همراه باشيد.
در زمان انتقال درخت به دليل تغيير در توانايي جذب آب به دليل از بين رفتن برخي از ريشه هايش با مشكلاتي مواجه مي شود كه در اين ميان شما بايد دقت داشته باشيد كه هيچ ريشه اي بي آب نماند كه اين امر سبب از بين رفتن ريشه هاي باقي مي شود. و با از بين رفتن ريشه درختان بزرگ، تركيبات هورموني و توليد دوباره ريشه نيز از بين خواهد رفت كه اين هورمون ها نقش ذخير كردن كربوهيدرات ها دارا بوده و با كاهش آنها، تواني گياه نيز به طبع كاهش مي يابد. در حالت كلي مي توان بيان كرد كه قدرت يك درخت در حفظ مقاومت خود پس از مراحل انتقال، موفقيت و يا عدم موفقيت كاشت را مشخص مي كند. توجه داشته باشيد كه جابجايي هر درختي به ارزيابي كامل نياز داشته و اين موضوع يك چهارچوب كلي ارزيابي را مي طلبد.
- آيا درخت مربوطه، از لحاظ اندازه امكان جابجايي را دارد؟- آيا درخت مدنظر آنقدر سلامت هست كه تحمل يك جابجايي اساسي را داشته باشد؟- محل مناسب جايگزين با توجه به شرايط بسيار كدام است؟از جمله يك سري ارزيابي هايي مي باشد كه مي تواند به موفقيت مراحل جابجايي كمك كند.
 

 
جابجايي درختان به روش روت بال

جابجايي درختان در انواع روش هاي مختلفي قابل اجرا مي باشد كه يكي از روش هاي آن روت بال بوده و در اين شيوه از جابجايي براي گياهان با قطر تنه بيشتر از 5 سانتيمتر كاربرد بسيار خوبي را دارا مي باشد. در روش روت بال درخت به همراه خاك اطراف ريشه بايستي انتقال داده شود و قبل از شروع به اجراي جابجايي بايد درخت را هرس كرد. هرس سنگين در اين روش توصيه نمي شود. در اين روش خاك توپي شكل و گوني پيچ شده ريشه درختان بايد به مقدار دو سوم از گستره تابج درخت باشد و به اين منظور مي توانيم از سايه انداز درخت به همان مقدار به سمت تنه درخت نشانه گذاري نمود. در ميزان توپ ريشه و شكنندگي خاك اطراف آن، جنس خاك و نوع درخت بسيار تاثيرگذار مي باشد. البته در نظر داشته باشيد اين ميزان به طور تقريبي نيم متر در درخچه هاي كوچك و درختان هميشه سبز كوچك بسيار مناسب خواهد بود. و براي درختان هميشه سبز متوسط و درختان با قطر تنه 11 سانتي به بالا، ميزان توپ ريشه ها بين 5 تا 5.1 متر مي باشد.
 
زمان جابجايي درخت

بهترين زمان جابجايي درختان فصل بهار و پاييز مي باشد. درختان خزان كننده در بهار يا پايان فصل زمستان يعني همزمان با شروع آب شدن يخبندان تا زمانه جوانه زني برگ ها بايد جابجايي را انجام داد. و زمان انتقال در فصل پاييز از زمان شروع تغيير رنگ برگ ها تا شروع يخبندان مي باشد. همانطور كه اشاره كرديم بهترين زمان براي جابجايي درختان فصل بهار و پاييز مي باشد اما در برخي مواقع به دليل نوع درخت و شرايط آنها مي توان انتقال را به فصل بهار موكول كرد. در صورتي كه قصد داريد اجراي انتقال درختان را در فصل پاييز انجام دهيد بهتر است انتقال درختان هميشه سبز را زودتر انجام دهيد تا براي تشكيل ريشه جديد زمان كافي را داشته باشند. درختان هميشه سبز به حدود 6 هفته زمان قبل از شروع يخبندان به تشكيل ريشه نياز دارند.


 
بررسي ميزان موفقيت يك انتقال

براي موفقيت در انتقال و جابجايي درختان بايستي يك سري نكات را در نظر داشته و رعايت كرد با توجه به اينكه انتقال سبب وارد شدن تنش به درختان مي شود و در برخي مواقع اين تنش مي تواند سبب از بين رفتن جلوه ظاهري و مرگ درختان شود از اين رو حساسيت هاي لازم در انتقال و جابجايي گياهان و درختان را بايد در اولويت فعاليت خود قرار داد.
 
انتخاب مكان جابجايي درختان

براي انتقال درختان ابتدا بايد بررسي هاي لازم از مكان مبدا و مكان كاشت مجدد داشته باشيم كه با توجه به شرايط مختلف زيست محيطي تا حد امكان برابر باشند. توجه داشته باشيد كه ويژگي هاي خاك، عامل مهم محدود كننده بقاي گياهان به شمار مي رود از اين رو نامناسب بودن خاك مي تواند مانع رشد درختان شود.
 
 
مراحل جابجايي ماشيني

يكي ديگر از روش هاي جابجايي درخت ها، جابجايي ماشيني مي باشد كه در سال هاي اخير بسيار مورد توجه و انتخاب مخاطبان واقع مي باشد كه در ادامه به مراحل جابجايي ماشيني اشاره كرده ايم:

- تيغه هاي دستگاه را به شكل كاملا باز با بهره مندي از بازوهاي هيدروليكي در موقعيت بالاتر از سطح خاك قرار مي دهيم.

- با تيغه هاي بالا رفته به درخت نزديك مي شويم و دستگاه را به صورت صحيح در مجاورت درخت نگه مي داريم.

- توجه داشته باشيد كه فاصله درخت تا هر يك از تيغه ها يكسان باشد.

- دستگاه به صورت هيدروليكي بسته خواهد شد.

- بخش انتهايي دستگاه به سمت پايين رفته و به درون خاك تيغه ها را حركت مي دهد.

- پس از قرار گرفتن صحيح تيغه ها به پايان مرحله اول عملياتي خواهيم رسيم.

- تيغه هاي قاشقي شكل، خاك و ريشه را به شكل پيوسته و به شكل توپي از عمق خاك برداشت مي كند.

- در نهايت به صورت عمودي درخت از زمين خارج مي گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.